تسلا زیر فشار سیاسی و رقابتی؛ افت فروش، کاهش سود و افزایش نظارت  

 

شرکت تسلا در حالی گزارش جدید فروش خود را منتشر کرد که نشان‌دهنده‌ی افت ۱۳.۵ درصدی تحویل خودرو در سطح جهانی است. این عملکرد ضعیف در شرایطی رخ می‌دهد که برندهای رقیب نظیر BYD چین و فولکس‌واگن آلمان با عرضه‌ی مدل‌های رقابتی، فضای بازار خودروهای برقی را بیش از هر زمان دیگری فشرده کرده‌اند.

 

هم‌زمان، انتقادات نسبت به رفتارهای سیاسی مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، رو به افزایش است. حمایت‌های تلویحی او از جریان‌های محافظه‌کار و اختلاف تازه‌اش با دونالد ترامپ باعث شده سهام تسلا در بازارهای جهانی واکنش منفی نشان دهد. در سه‌شنبه‌ی گذشته، این اخبار باعث افت قیمت سهم تسلا شد.

 

در حوزه محصول نیز تسلا با چالش‌هایی مواجه است. عرضه‌ی محدود سایبرتراک و نبود مدل‌های خرده‌فروشی جدید، سبب شده که سرمایه‌گذاران نسبت به استراتژی محصولات شرکت تردیدهایی داشته باشند. اگرچه طرح روبوتاکسی در آستین تگزاس راه‌اندازی شده، گزارش‌هایی از عملکرد پرخطر خودروهای خودران باعث آغاز تحقیقات رسمی از سوی نهادهای نظارتی آمریکا شده است.

 

در چنین شرایطی، برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند حذف احتمالی مشوق‌های مالیاتی فدرال آمریکا برای خودروهای الکتریکی تحت سیاست‌های دولت ترامپ، می‌تواند فشار بیشتری بر تسلا وارد کند و قیمت سهام را به سطحی پایین‌تر سوق دهد.

 

منبع این خبر نیویورک تایمز است.